Sabina Bocková & Johana Pocková (CZ) / POCKETART
The Lion's Den
The Lion's Den
Voorstellingen
In het hol van de leeuw wordt er driftig gemanipuleerd met politiek en massamedia
De Tsjechische Dansers Sabina Bočková en Johana Pocková zetten een krachtige reeks beelden uit politiek en massamedia neer. Manipuleren of gemanipuleerd worden: that’s the question in een pulserende choreografie vol betekenissen maar met een lichte toets.
Julidans
Julidans NEXT
Duur 40 minuten
Locatie Melkweg Upstairs
De personages die dansers Sabina Bočková en Johana Pocková tot uitdrukking brengen lijken zó achter het spreekgestoelte van een populistische verkiezingsbijeenkomst vandaan te komen. Met hun grijze maatkostuums, onverstoorbare mimiek en grote bewegingen hebben ze één doel voor ogen; het manipuleren van ons, toeschouwers, om te gáán voor hun Grote Gelijk.
In The Lion’s Den begeven we ons in het hol van de leeuw van de massamanipulatie. Bočková en Pocková personifiëren beelden uit politieke toespraken en allerlei vormen van social media, commercials en entertainment die via tv, pc, tablet of telefoon bij ons binnenkomen.
-|-Elke beweging is berekenend en nauwkeurig, zelfs de gezichtsuitdrukkingen van de twee performers zijn in perfecte harmonie.
Maar als het begint te rommelen in het leeuwenhol, onder een steeds heftiger klinkende elektronische soundscape, switchen Bočková en Pocková van het manipuleren van het publiek naar zelfmanipulatie. Slingerend tussen de rol van leider en volger, breekt het hol van de leeuw open en de twee leeuwinnen versmelten tot een onoverwinnelijke tweeling. Ze eindigen met een slow-motionscène vol pathos: geen emotie, geen gebaar is hier oprecht, alles is bedoeldom te scoren– net als op onze schermen.
The Lion’s Den is een opwindende voorstelling met een sterke emotionele lading en een hoge intensiteit. Voorzien van een lichte toets maar vol betekenis pingpongen de performers over en weer met herkenbare politieke en socioculturele referenties. Zo ontstaat er ruimte voor interpretatie en eigen positionering: waarom staan we toe dat we gemanipuleerd worden en in hoeverre manipuleren wij anderen?
Daarvoor moeten we, net als de Bijbelse Daniël die zich in het hol van de leeuw begeeft, volgens de makers de hand in eigen boezem steken. “The Lion’s Den refereert aan de ambiguïteit als het om manipulatie gaat.
-|-Het is een emotioneel gespannen onderwerp waarin we onze eigen houding onder ogen moeten zien. In tegenstelling tot het Bijbelse beeld is dit geen eeuwige goddelijke wet die onafhankelijk van de mens bestaat, maar een dialoog tussen ons en het publiek, waarin de mogelijkheid tot reflectie ontstaat.” Tanec Praha
Sabina Bočková en Johana Pocková zijn dansers en choreografen uit Praag. Beiden zijn lid van het Tsjechische POCKETART-collectief, een collectief van choreografen en performers.