Ballet National de Marseille / (LA)HORDE (FR)
Age of Content
Age of Content
Voorstellingen
De ogen zijn gericht op (LA)HORDE, het Parijse collectief dat sinds 2019 leidinggeeft aan Ballet National de Marseille en de rafelige Zuid-Franse havenstad tot een brandpunt van de dans van nu maakt. Age of Content is een imposant voorbeeld van (La)HORDES ‘post-internetdans’: poëtisch, post-punk én politiek geëngageerd, bomvol invloeden uit mode, videogames en clubcultuur.
De titel Age of Content is een woordspeling op de meerderjarigheid waarop een persoon wettelijk bekwaam wordt geacht om in te stemmen met seksuele handelingen. Maar in hoeverre hebben we zeggenschap, consent, over onze fysieke aanwezigheid in de virtuele wereld?
Julidans On Stage
Nederlandse première
Locatie Internationaal Theater Amsterdam
Zaal Rabozaal
Duur 75 minuten
Taal Language no problem
Age of Content
Zestien dansers van Ballet de Marseille bewegen door een videogame: langs Instagram-filters, TikTok-dansjes, OnlyFans-geilheid en actiefilmstunts. Gevangen in een alternatief metaverse, ergens tussen een vliegtuighangar en clubsetting in, staan de dansers oog in oog met potentiële versies van zichzelf: hun avatars. Deze al dan niet kunstmatige individuen botsen, vechten, verdedigen, vluchten, omhelzen, verlangen en vieren het leven.
Sociale media hebben een groot aantal nieuwe vormen van choreografische stijlen voortgebracht, bijvoorbeeld jumpstyle, een rebellerende anti-dans die ontstond op hardcore techno. Koren op de molen voor (LA)HORDE, voor wie dans zowel een gevoelige als politieke plek moet zijn waar maatschappelijke vragen rond racisme, seksualiteit en macht aan de orde kunnen – nee móéten – komen.
-|-
Een duizelingwekkende veelheid aan dansmoves uit de virtuele wereld passeert de revue: naast jumpstyle zijn dat twerking, musical-comedy-moves, vogueing en postmoderne dans van de seventies New Yorkse avant-garde. Alles aaneengesmeed tot een bloedstollende danshybride 2.0.
Dat popicoon Madonna voor een deel van haar Celebration-tour (La)HORDE vroeg als artistieke leiding, zegt veel over de hype rondom het collectief van Marine Brutti, Jonathan Debrouwer en Arthur Harel. Het drietal kent elkaar uit de Parijse underground-scene en hun naam is overal aanwezig – in mode, film, theater – als stem van de nieuwe tijd.
‘Age of Content is een hoogdravende post-postmoderne, post-Barbie en post-#MeToo-opera’ - Resmusica.com
Over (LA)HORDE
(LA)HORDE verenigt sinds 2013 de kunstenaars Marine Brutti, Jonathan Debrouwer en Arthur Harel. Dit collectief van choreografen en kunstenaars, dat in 2019 de leiding van het Ballet national de Marseille op zich nam, heeft voortdurend een samenwerkingsproject ontwikkeld met verschillende online gemeenschappen dat heeft geleid tot verschillende multidisciplinaire en cross-community creaties. Door middel van films en voorstellingen (Novaciéries, 2015; The Master's Tools, 2017; Cultes, 2019 ; Ghosts, 2021), en choreografische stukken (Night Owl, 2016 ; To Da Bone, 2017; Marry Me in Bassiani, 2019; Room With A View, 2020), (LA)HORDE bevraagt de politieke component van dans en brengt diverse choreografische vormen van populaire opstand in kaart, van raves naar traditionele dansen, evenals jumpstyle. Hun onderzoek naar de nieuwe dynamiek van circulatie en representatie van dans en lichaam online leidde tot het concept van “post-internetdansen”.
Credits
Artistic concept and direction : (LA)HORDE — Marine Brutti, Jonathan Debrouwer, Arthur Harel
Choreography: (LA)HORDE in collaboration with the dancers and rehearsal coaches of the Ballet national de Marseille
Artistic collaborators choreography: Valentina Pace, Jacquelyn Elder, Angel Martinez Hernandez, Julien Monty
With the dancers of the Ballet national de Marseille: Nina-Laura Auerbach, Alida Bergakker, João Castro, Titouan Crozier, Myrto Georgiadi, Nathan Gombert, Eddie Hookham, Nonoka Kato, Yoshiko Kinoshita, Amy Lim, Jonatan Myhre Jørgensen, Aya Sato, Paula Tato Horcajo, Elena Valls Garcia, Nahimana Vandenbussche, Antoine Vander Linden, Jiminez Gorostizu
Stage design: Julien Peissel
Music: Avia, Gabber Eleganza, Philip Glass
Lighting design: Eric Wurtz
Costume stylist: Salomé Poloudenny
Hair direction: Charlie Le Mindu
Backdrop visual: Frederik Heyman
Artistic assistant: Nadia El Hakim
General stage manager: Rémi d’Apolito
Stage managers: Julien Parra, Matthias Vollerin, Louisa Mercier
Light assistants: Gaspard Juan, Vincent Ribes
Costume assistants: Nicole Murru, Sandra Pomponio, Minok Terre
Stunt coaching and advise: Stunt Workshop International - Amedeo Cazzella, Alex Vu, Malik Diouf, Yann Brouet, Jonathan Bernard, Patrick Tang
Vocal coaching: Deborah Bookbinder
Research and documentation: Laure Bruno, Timothée Engasser
Stage constructions: les sateliers de la MC2 : Maison de la Culture de Grenoble scène Nationale, Sud Side les ateliers spectaculaires/Marseille, Atelier Contrevent, Soudure Duret
With the participation of Julien Parra, Dimitri Bovas, Théophile Eschenauer, Christophe Lanes, Sébastien Mathé, Milan Petrucci, Kostia Pozniakoff
Low rider programming: Luís Parra
Decoration: Cristian Zurita
Special thanks to the permanent and intermittent team of the Ballet national de Marseille
-|-Production: Ballet national de Marseille
Coproduction : MC2 Maison de la Culture de Grenoble, scène nationale – Biennale de la danse de Lyon 2023 – International Summerfestival Kampnagel, Hambourg – Théâtre de la Ville-Paris – Théâtre du Châtelet – Créteil-Maison des arts, scène nationale – Maison de la culture, scène nationale d’Amiens – La Comédie, scène nationale de Clermont-Ferrand – L’Équinoxe, scène nationale de Châteauroux – Charleroi Danse, centre chorégraphique de Wallonie, en partenariat avec le Palais des Beaux-Arts, Charleroi – Grand Théâtre de Provence - Espace des Arts, scène nationale de Chalon-sur-Saône – Opéra de Dijon – Teatro Rivoli de Porto.
With the support of Dance Reflections by Van Cleef & Arpels
In partnership with DIESEL
Residencies hosts : MC2 Maison de la Culture de Grenoble, scène nationale et International Summerfestival Kampnagel, Hambourg. Avec le soutien de Lieux Publics-CNAREP (centre national des arts de la rue et de l’espace public) et pôle européen de production, et le soutien de la Cité des arts de la rue
The CCN Ballet national de Marseille – direction (LA)HORDE receives the support of DRAC PACA, Ministère de la Culture, Ville de Marseille and BNP-Paribas Foundation.