Marco D'Agostin (IT)
Best Regards
Best Regards
Voorstellingen
"Een overweldigend vuurwerk van talent. Best Regards heeft alles in zich om een groot succes te worden", schreef een Italiaans recensent na de première. Deze voorstelling is een gedanst afscheid, vol woede en gevoelens van nostalgie, over graag op een podium staan, zwetend en woest, zingend en dansend.
Julidans NEXT
Aanvangstijd 19:00
Locatie Melkweg
Wereldpremière
Energie verlangen, wil. En wanhoop.
"Dear N, you were too much." Met die woorden begint de afscheidsbrief van vriendin en collega Wendy Houstoun aan Nigel Charnock, een van de oprichters van het baanbrekende Britse dansgezelschap DV8 Physical Theater. DV8 zette sinds de jaren '80 de Britse danswereld op zijn kop met voorstellingen over sociale en politieke onderwerpen. DV8 was compromisloos, radicaal, en hun voorstellingen barstten van de energie. Nadat Charnock de groep verliet, creëerde hij een formidabele reeks solo's. Daarin was Charnock precies zoals Houstoun schreef, ‘te veel’. Zijn uitvoeringen waren hyperactieve explosies van zang, dans, geschreeuw, fictie en performance. Alles in hem was energie, verlangen, wil. En wanhoop.
-|-D'Agostin werkte met Charnock in 2010. Die ervaring veranderde de manier waarop hij naar dans keek. Vanaf toen was dans voor D'Agostin een horizon waarachter alles mogelijk is. Best Regards is de 'brief' die D'Agostin acht jaar later schrijft aan Charnock. Het is D'Agostins manier om te zeggen: "Beste N, ik wilde ook te veel zijn." Best Regards is een daad van wanhopige nostalgie. Niet voor de wereld zoals die was, maar voor de wereld zoals D'Agostin haar zag. En het is een eerbetoon aan D'Agostins eerste liefde: een liefde die bestond voordat dans een baan werd.
Marco D'Agostin
Danser en choreograaf Marco D'Agostin begon in 2010 met het creëren van eigen werk. Hij viel meteen op bij de grote Europese dansfestivals. Herinnering, geheugen en nostalgie zijn terugkerende onderwerpen in het werk van de Italiaan. Hij danst zelf ook, zo zagen we hem op het Julidanspodium in het merkwaardige Folk-s van Alessandro Sciaroni, een traditionele Oostenrijkse Schuhplattler-dans die ontaardt in een uitputtingsslag met het publiek. Ook in zijn eigen werk speelt D'Agostin met de relatie tussen performers en publiek.
Credits
with Marco D’Agostin
Sound, graphics LSKA
Texts Chiara Bersani, Marco D’Agostin, Azzurra D’Agostino, Wendy Houstoun
Lights Giulia Pastore
Scenes Andrea Sanson
Scientific advice The Nigel Charnock Archive, Roberto Casarotto
Dramaturgical advice Chiara Bersani, Claudio Cirri, Wendy Houstoun, Alessandro Sciarroni
Technical advice Eleonora Diana, Luca Poncetta, Paola Villani
Movement coach Marta Ciappina
Technical care Paolo Tizianel
Translations Johanna Bishop, Damien Modolo
Care, promotion Damien Modolo
Organization, administration Eleonora Cavallo, Federica Giuliani
Production VAN
Coproduction KLAP Maison pour la danse à Marseille Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis, CCN2-Centre chorégraphique national de Grenoble, ERT - Emilia Romagna Fondazione
Supported by Points communs, Nouvelle scène nationale de Cergy-Pontoise et du Val d'Oise, Centrale Fies, Marche Teatro/inTeatro Festival, the WorkRoom (Fattoria Vittadini), Teatro Comunale di VicenzaL’arboreto – Teatro Dimora | La Corte Ospitale ::: Centro di Residenza Emilia-Romagna, ARTEFICI.ResidenzeCreativeFvg di ArtistiAssociati
Voor deze voorstelling heeft u geen Corona-toegangsbewijs nodig
Bij activiteiten en voorstellingen voor kleine groepen zonder Coronatoegangsbewijs moet de 1,5 meter afstand gerespecteerd worden. Voor de voorstellingen in Theater Bellevue, Melkweg Upstairs, Podium Mozaïek, Bijlmer Parktheater, Meervaart en Vondelpark Openlucht Theater heeft u geen Coronatoegangsbewijs nodig.