Poernima Pobardhan (NL)
Double bill: My Pitrs | Kali Mata
Double bill: My Pitrs | Kali Mata
Voorstellingen
Een eeuwenoude Indiase dansvorm vertaald in een hedendaagse, buitengewoon persoonlijke danstaal
Indiase dans, dat is toch sari’s, lange haren, blote voeten en sitarmuziek? Verre van dat, bewijst Poernima Gobardhan. In twee solo’s transformeert een van de grote danstalenten van Nederland de Zuid-Indiase tempeldans bharata natyam tot een hedendaagse danstaal met een krachtige persoonlijke boodschap.
Julidans NL
Duur 60 minuten
Locatie Bijlmerpark Theater
Nagesprek met Poernima Bobardhan
My Pitrs en Kali Mata
Als creatieve duizendpoot laat Poernima Gobardhan geen mogelijkheid onbenut om de Indiase danskunst in het algemeen en haar visie daarop in het bijzonder, in de kijker te spelen. Ze bestiert haar eigen dansschool Pretima Ke Dewashrie in Den Haag en is al meerdere keren opgetreden voor een miljoenenpubliek in tv-programma’s als So you think you can dance, Hollands Got Talent en De Wereld Draait Door.
Haar grote kracht? Dat ze de bharata natyam, een van de oudste dansvormen ter wereld, heeft ontwikkeld tot iets van deze tijd. Hoe ze dat doet? Door de traditionele vorm om te zetten naar de zeggingskracht van haar eigen lichaam. Ze put uit de handbewegingen en gezichtsuitdrukkingen van de tempeldansen die vertellen over helden en goden uit de klassieke hindoestaanse mythologie. Maar ze zet er als moderne Nederlandse vrouw met hindoestaanse roots haar individuele drijfveren en levensvragen tegenover.
Met de solo My Pitrs, Sanskriet voor vader/voorouder, brengt Gobardhan een eerbetoon aan haar voorouders. Haar vader en moeder komen uit Suriname, haar grootouders uit ‘moederland’ India. Hun grote reis, waarin eeuwenoude koloniale echo’s doorklinken, zit ook in Gobardhans lichaam verklonken. In My Pitrs wordt de ongrijpbare aanwezigheid van haar voorouders gesymboliseerd door lange, witte doeken boven de bühne. Het zijn hun tradities die haar als een kledingstuk omhullen, waarvan ze zich losmaakt maar ook geen afscheid kan nemen.
-|-
Voor Kālī Mātā laat Poernima Gobardhan zich inspireren door de krijgsgodin Durga Mātā, vernietiger van demonen en behoeder van rechtvaardigheid. Daarnaast belichaamt de vrouwelijke godheid harmonie, bescherming en zachtaardigheid. In de solo roept Gobardhan op om meer te voelen en niet alles onder controle te willen hebben. Dit betekent het aangaan van een strijd en de bereidwilligheid om de duisternis, datgene wat we niet kennen, tegemoet te treden.
Behalve door de bharata natyam, laat Gobardhan zich voor Kālī Mātā inspireren door kalaripayattu, een vechtsport uit Zuid-India. Precisie in handgebaren, intense emotie en een meeslepend geluidsdecor nemen je mee in deze strijd tussen het intellect en het lichaam.
Poernima Gobardhan over My Pitrs en Kali Mata
'Het westerse beeld van Indiase dans komt te veel voort uit koloniale relaties en het idee van het exotische. Wat ik doe gaat over universele thema’s. Ik maak gewoon dans. Op mijn eigen manier.'
Credits
My Pitrs
Korzo Productie
choreografie & dans Poernima Gobardhan
regie Leo Spreksel
muziek John Ozbay en Jorg Schellekens
kostuum Jorrien Schoneveld
lichtontwerp Albert Tulling
foto’s Bart Grietens
-|-Kali Mata
Poernima Gobardhan & Korzo Productie
concept, choreografie & dans Poernima Gobardhan
coach Leo Spreksel
muziek Sam van Eenbergen
kostuum Jorrien Schoneveld
lichtontwerp Albert Tulling
foto Gerrit Schreurs