Cherish Menzo (NL) / GRIP / Frascati Producties
DARKMATTER
DARKMATTER
Voorstellingen
Spot op een raadselachtig lichaam, knetterend en botsend als zwarte materie
Hoe zou de wereld eruitzien als er geen kolonisatie had bestaan? In D̶A̶R̶K̶MATTER weken Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés hun lichaam los uit vastgeroeste patronen en vooroordelen, en gaan ze op zoek naar een nieuwe, futuristische omgeving: het D̶A̶R̶K̶MATTER-universum.
Julidans
Julidans NL
Duur 70 minuten
Locatie Podium Mozaïek
Cherish Menzo
Opeens was ze daar: een van de opvallendste verschijningen in de Nederlandse dans. In voorstellingen van Julidans-makers Jan Martens, Nicole Beutler, Lisbeth Gruwez en Olivier Dubois kon je simpelweg niet om Cherish Menzo heen door haar intense, fysieke aanwezigheid. Met haar eigen werk behoort Menzo tot de spannendste nieuwe choreografen van dit moment. Haar solo JEZEBEL (2019) viel stevig in de prijzen, waaronder de Amsterdam Fringe Award en International Bursary Award. Ook werd ze genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2020.
-|-
JEZEBEL ging over de seksualisering van de zwarte vrouw in de hiphop, geïnspireerd op de video-vixens, de twerkende vrouwelijke performers in de hiphopvideo’s eind jaren negentig. Menzo kneedde het stereotype van de hiphop-honey tot een nieuwe vixen: een sterke zwarte vrouw die weigert gedefinieerd te worden door anderen.
In haar werk kijkt Menzo naar hoe het lichaam zich kan transformeren, om zo uiteenlopende ideeën weer te geven. Daarbij gebruikt ze beelden die in eerste instantie heel herkenbaar lijken, maar dan zo gepresenteerd dat elke aanname, preoccupatie en vooroordeel op z’n kop wordt gezet.
DARKMATTER
In D̶A̶R̶K̶MATTER zoekt ze samen met multidisciplinair kunstenaar Camilo Mejía Cortés naar manieren om het lichaam zoveel mogelijk los te zingen van vaststaande ideeën. Daarvoor kijken de performers naar het heelal: naar donkere materie en naar zwarte gaten die botsen, waaruit een nieuw, futuristisch en raadselachtig lichaam kan ontstaan. Menzo put inspiratie uit het posthumanisme, het idee dat mensen in de toekomst potentieel onsterfelijk zullen zijn. Een andere belangrijke inspiratiebron is afrofuturisme: deze cultuurstroming beleeft met films als Black Panther een opleving en bekijkt technologie, sciencefiction, artificial intelligence en fantasy nadrukkelijk vanuit een zwart perspectief.
-|-
Menzo meandert tussen de nostalgie van de jaren negentig (hiphop, rapteksten, sci-fi, manga) en imaginaire toekomsten. Ze heeft een eigen bewegingstaal ontwikkeld, gebaseerd op het ‘chopped and screwed’, een remixtechniek uit de hip-hopwereld waarbij het tempo van de muziek flink wordt teruggeschroefd. Net als in JEZEBEL
stretcht Menzo, ditmaal samen met Cortés, haar bewegingstaal verder uit. Dit biedt het performende lichaam de ruimte om nieuwe lezingen te genereren.
REVIEWS
Jury Best of Fringe Award 2019 over JEZEBEL
‘Menzo laat zien dat ze een zeer sterke performer is, die moeiteloos kan wisselen van vrouwelijk naar mannelijk en dierlijk. Ze is betoverend en houdt je elke seconde vast.’
Credits
concept en choreografie Cherish Menzo
creatie en uitvoering Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés
lichtontwerp Niels Runderkamp
muziekcompositie Gagi Petrovic, Michael Nunes
mastering Gagi Petrovic
scenografie Morgana Machado Marques
kostuumontwerp JustTatty.com
dramaturgie Renée Copraij, Benjamin Kahn
stem- en tekstcoach BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong
tekst Cherish Menzo, Camilo Mejía Cortés, BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong
artistiek advies Christian Yav en Nicole Geertruida
stemmen distorted rap choir www.distortedrapchoir.com
techniek Niels Runderkamp, Amber Stallenberg/Nele Verreyken
met dank aan Eric Cyuzuzo, Jan Fedinger, Dries Douibi
productie GRIP, Frascati Producties
-|-
coproductie Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), actoral festival (Marseille, FR), STUK (Leuven, BE), La Villette, Paris (FR), Beursschouwburg (Brussel, BE), Festival d’Automne à Paris (FR), De Coproducers (NL), Perpodium (BE) in samenwerking met Trill (Leuven, BE), WijzijnDOX (Utrecht, NL) residenties STUK (Leuven, BE), La Villette, Paris (FR), Frascati (Amsterdam, NL), Beursschouwburg (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), Productiehuis Theater Rotterdam (NL)
met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Fonds Podiumkunsten, Ammodo, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest