Femke Gyselinck (BE) / Caravan Production
Letters 2 Dance
Letters 2 Dance
Voorstellingen
Het dansende lichaam beweegt als de punt van een pen over een pagina
In het boek ABECEDA (1926), een hoogtepunt uit de Tsjechische avant-garde, smolten een danser en een typografisch ontwerp samen tot een nieuw alfabet. Bijna honderd jaar later onderzoekt Femke Gyselinck de relatie tussen beweging en letterbeelden opnieuw. Letters 2 Dance ‘leest’ als een liefdesbrief aan de danskunst en aan het leven zelf.
Julidans NEXT
Duur 60 minuten
Locatie Melkweg Upstairs
LETTERS 2 DANCE
In 1926 choreografeerde de Tsjechische Milca Mayerová de letters van het alfabet als ballet. Haar bewegingen vormden daarbij een visuele trigger voor de letterontwerpen van constructivist en surrealist Karel Teige – een sleutelfiguur in de Tsjechische avant-garde van die tijd. De fotomontage die uit hun artistieke een-tweetje ontstond, werd gebundeld in het boek ABECEDA. Nog steeds worden de unieke, elegante en soms geestige ‘danspolaroids avant la lettre’ beschouwd als hoogtepunten van het modernisme.
Bijna honderd jaar later vertaalt danser en choreograaf Femke Gyselinck, voormalig artistiek assistent van Anne Teresa De Keersmaeker, het meesterwerk naar nu. In navolging van het Tsjechische duo creëerde Gyselinck haar eigen dansalfabet, dat onder de titel Gymnastics of the Mind in het najaar in boekvorm gepubliceerd zal worden.-|-Maar natuurlijk schrééuwt een dansalfabet op papier ook om een live uitvoering. Letters 2 Dance maakt die vertaalslag van papier naar podium. De letters, in het boek verbeeld als gefotografeerde poses, worden weer ‘teruggezet’ naar beweging. Ze klonteren samen tot ‘woorden’ en zoeken tussen de regels door naar het leven in al zijn mysterie. Mét een knipoog naar wat ons bestaan boeiend, grappig en soms ook zo heerlijk banaal maakt. Want hé, komt daar het kekke YMCA-armendansje van de Amerikaanse discogroep Village People ook niet voorbij?
letters en muzikale samples
Drie dansers (onder wie Gyselinck zelf) staan zij aan zij met muzikant-componist Liesa Van der Aa op de bühne. De vertolking van letters en muzikale samples – vol ijle vioolklanken, pinkelende piano en jazzy vibes – gaan hand in hand. De dans leidt de muziek, en omgekeerd bepaalt de muzikale compositie de choreografie. Zo ‘lees’ je de voorstelling als een briefwisseling, tussen de dansers onderling en tussen beweging en muziek.-|-De transparante vlakken in het decorontwerp van Asli Çiçek verschijnen als bladzijden op het podium. Ze versterken het beeld van het dansende lichaam dat als de punt van een ballpoint over een pagina beweegt. ‘Ongrijpbaar mooi’, zoals een recensent het verwoordde.
De Standaard
‘De dans is hyperprecies zonder zijn spontane flair te verliezen, pingpongt fijntjes met de muziek en laat de frases van de dansers ingenieus door elkaar lopen. Moet je beweging kunnen lezen om ze te begrijpen? Nee, het lijf spreekt voor zich.’
Credits
concept en dans Femke Gyselinck
dans Sue-Yeon Youn en Luka Švajda
compositie en uitvoering muziek Liesa Van der Aa
scenografie Asli Çiçek
kostuums Heide Vanderieck
dramaturgie en coaching Wannes Gyselinck
technische leiding, licht en geluid Brecht Beuselinck en Thomas Vermaercke
regieassistentie Emma Meerschaert
-|-productie Caravan Production
spreiding Caravan Production en GRIP
coproductie C-Mine (Genk, BE), KAAP (Brugge, BE), Kunstencentrum Vooruit (Gent, BE), kunstencentrum nona (Mechelen, BE), STUK (Leuven, BE), Workspacebrussels (BE), ICI-CCN Montpellier (FR) en Het Laatste Bedrijf (BE)
met de steun van de Vlaamse regering en de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid