
Canine Jaunâtre 3
Julidans
- Genre:
- Theater / Internationaal
- Serie en/of festival:
- Hoofdprogramma / Julidans
- Uitvoerenden:
- Marlene Monteiro Freitas / Batsheva Dance Company (CV/IL)
“Briljant en knotsknettergek”, schreef de recensent van Theaterkrant na het zien van Of Ivory and Flesh van Marlene Monteiro Freitas. En gaf vijf sterren: “Deze voorstelling vergeten is vrijwel onmogelijk.” van onze wereld, een vervreemdende spiegel voor hoe wij mensen met elkaar omgaan.
Extravagant choreographer creates surrealistic lego world as a mirror for our society.
Dat was in 2015. In 2017 opende de eigenzinnige Kaapverdische choreografe – we mogen haar gerust een enfant terrible noemen – het Kunstenfestivaldesarts met Bacantes, een ambitieus spektakelstuk waarin ze haar liefde voor irrationaliteit botvierde. Freitas: “Er zijn geen regels.”
Het werk van Freitas is theatraal en uitgesproken. Ze flirt met de extravagante taal van de mode en de popcultuur en dat zie je terug in de personages, kostuums en make-up. In 2018 kreeg Freitas de Zilveren Leeuw, de prestigieuze prijs van de Biënnale van Venetië, die wordt uitgereikt aan veelbelovende jonge dansmakers. Ook kreeg ze – net zo eervol misschien wel – van de wereldberoemde choreograaf Ohad Naharin carte blanche om bij de vermaarde Batsheva Dance Company een nieuw werk te creëren met de 17 dansers van het gezelschap: Canine Jaunâtre 3, oftewel Vergeelde hoektand 3. Een ijzersterke, uitgesproken voorstelling die zowel grappig, ontroerend, weird als politiek is. In een muziekcollage van songs van Nick Cave, Joy Division, Amy Winehouse, Salif Keita tot Rihanna, Steve Reich en Tsjaikovski zetten absurdistische karakters alles op alles om hun eigen identiteit te behouden en te overleven op een plek waar regels onduidelijk zijn.
Freitas liet zich inspireren door Piero di Cosimo's 16e-eeuwse schilderij The Building of a Palace. Ze vroeg zich af hoe je als mensen samen iets opbouwt en welke hindernissen je tijdens het proces tegenkomt, letterlijk en figuurlijk. Achttien dansers van Batsheva staan op het toneel in een soort lego-bouwsite. Daarin lopen allerlei figuren rond die opdrachten uitvoeren. Ze bouwen en breken af in een vreemde wereld waar eigen spelregels gelden. Freitas' legowereld is een surrealistische, plastic versie.
Ohad Naharin over Marlene en Canine Jaunâtre 3: "With spectacular visuals, Marlene succeeds in combining the absurd with the bleak and with the political. She crosses lines and writes new codes that impel the dance world forward. This is a work filled with abysmal sadness, humor and love for humanity. I invite you to see this performance out of the gratitude that I feel towards this artist and the dancers of the company who together have created an important milestone. Marlene is a rare kind of artist: a creator of change."
Deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Ammodo.
Julidans Inside Out
Op woensdag 4 juli vindt er na afloop van de voorstelling een nagesprek plaats.
"Brilliant and crazy," wrote the reviewer of Theaterkrant after seeing Of Ivory and Flesh by Marlene Monteiro Freitas. And gave it five stars: "To forget this performance is almost impossible." That was in 2015. In 2017 the quirky Cape Verdean choreographer – it's fair to say she's an enfant terrible – opened the Kunstenfestivaldesarts with Bacantes, an ambitious spectacle in which she unleashes her love for irrationality. Freitas: “There are no rules.”
Freitas' work is theatrical and outspoken. She flirts with the extravagant language of fashion and pop culture and that is reflected in the characters, costumes and make-up. In 2018, Freitas was awarded the Golden Lion, the oeuvre prize of the Venice Biennale. As such she joins the hall of fame, alongside names like Anne Teresa De Keersmaeker, Christoph Marthaler and Meg Stuart. It is therefore no surprise that Freitas was invited by the Batsheva Dance Company, one of the most well known and best dance companies in the world. No surprise but special, because Freitas is the first choreographer from outside of Israel to have created a new work at Batsheva.
That new work is Canine Jaunâtre 3 (yellowed canine). Freitas was inspired by Piero di Cosimo's 16th-century painting The Building of a Palace. She wondered how you build something together as people and what obstacles you encounter during the process, literally and figuratively. Eighteen dancers from Batsheva are on stage in a kind of lego building site. In which there are all sorts of figures walking about carrying out tasks. They are building and dismantling things in a strange world where their own rules apply. Freitas' lego world is a surreal, plastic version of our world, an alienating mirror of how people deal with each other.
Ohad Naharin: "With spectacular visuals, Marlene succeeds in combining the absurd with the bleak and with the political. She crosses lines and writes new codes that impel the dance world forward. This is a work filled with abysmal sadness, humor and love for humanity. I invite you to see this performance out of the gratitude that I feel towards this artist and the dancers of the company who together have created an important milestone. Marlene is a rare kind of artist: a creator of change."
Julidans Inside Out
There will be an after talk after the performance at Wednesday 4 July.