Jan Martens (BE) / GRIP

ELISABETH GETS HER WAY

ELISABETH GETS HER WAY
12 jul '21 t/m 14 jul '21
Jan Martens (BE) / GRIP
€ 25,-
Sluiten
Julidans

ELISABETH GETS HER WAY

Jan Martens (BE) / GRIP

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Gedanst eerbetoon aan fascinerende muzikante slalomt tussen bewegingsstijlen en muziekgenres.

In Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones, de Julidanscoproductie die in het coronajaar 2020 niet getoond kon worden, gebruikte Jan Martens muziek van Elisabeth Chojnacka. Martens raakte gefascineerd door de Poolse muzikante. In de door hemzelf gedanste solo Elisabeth Gets Her Way krijgt ze de tijd en ruimte krijgt die haar toekomt.

Op 13 juli is er na afloop van de voorstelling een nagesprek met Jan Martens onder leiding van Moos van den Broek.

Locatie Bellevue
Zaal Grote Zaal
Tijd 20.30 (12 juli), 19.00 (13 juli), 20.30 (14 juli)
Wereldpremière

Eigenheid en kwaliteit

Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017) was een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek. Mede door haar talent en doorzettingsvermogen waren er in de jaren '70 en '80 een resem muzikanten (Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Halffter) die nieuw werk schreven voor het klavecimbel, vaak aan Chojnacka opgedragen.

Het kan natuurlijk niet anders dan dat muziek een grote rol speelt in deze voorstelling, met een soundtrack die breed gaat. Van Nyman over Montague tot Ligeti, steeds in een uitvoering van Chojnacka. Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka het klavecimbel. Verschillende bewegingsstijlen worden samengebracht. Martens slalomt daar even moeiteloos doorheen als Chojnacka tussen historische en moderne muzikale registers. De dans worden verweven met een documentaire laag over het werk en leven van Chojancka.

-|-Jan Martens klom in recordtempo op van het Julidans Vondelparkpodium tot het hoofdpodium. Dat komt door de eigenheid en kwaliteit van zijn voorstellingen. Martens vindt de balans tussen het abstracte van de dans en het vertellen van verhalen. Hij laat zich daarbij leiden door zijn oog voor de schoonheid van de incomplete mens, mensen van vlees en bloed. Zijn dans is intens, fysiek en gaat ergens over. Na A small guide on how to treat your lifetime companion - over relaties - in 2018, had Julidans 2020 een plek op het hoofdpodium voor Martens in gedachten, met zijn eerste grote voorstelling. Toen kon dat niet doorgaan. We gaan ervan uit dat Elisabeth Chojnacka haar verdiende eerbetoon dit jaar wél krijgt.

Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones is overigens te zien op 28 en 29 augustus in ITA, onder de noemer Julidans presenteert…

Credits

choreografie en dans: Jan Martens
geluidsontwerp: Yanna Soentjens
lichtontwerp: Elke Verachtert
kostuumontwerp: Cédric Charlier
video en muziek: volledige lijst videofragmenten (© Archives INA) en muziekstukken: www.grip.house
videomontage: Sabine Groenewegen
outside eye: Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers en Rudi Meulemans
technische leiding Michel Spang/Elke Verachtert
productie: GRIP
internationale distributie: A Propic - Line Rousseau en Marion Gauvent
co-productie: DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Julidans (Amsterdam, NL), C-TAKT (Limburg, BE) en Perpodium (BE)
residenties: DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Toneelhuis (Antwerpen, BE), ccBe (Antwerpen, BE), C-TAKT (Limburg, BE) en CN D – Centre national de la danse (Parijs, FR)

met de financiële steun van: de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest

met dank aan: INA - l'Institut National de l' Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre - Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels and Kinga Jaczewska

Voor deze voorstelling heeft u geen Corona-toegangsbewijs nodig

Bij activiteiten en voorstellingen voor kleine groepen zonder Coronatoegangsbewijs moet de 1,5 meter afstand gerespecteerd worden. Voor de voorstellingen in Theater Bellevue, Melkweg Upstairs, Podium Mozaïek, Bijlmer Parktheater, Meervaart en Vondelpark Openlucht Theater heeft u geen Coronatoegangsbewijs nodig.

Meer

Language NP Language no problem OPUS OPUS Christos Papadopoulos / Leon & the Wolf (GR)
Sluiten Christos Papadopoulos / Leon & the Wolf (GR) OPUS
OPUS is Die Kunst der Fuge van J.S. Bach zoals je die nog nooit hebt gezien. Ja, 'gezien' is hier het juiste woord. De makers groeven diep in de ritmes van de compositie en verbeelden die microscopisch precies.
Language NP Language no problem Uchronia Uchronia Vincent Riebeek (NL)
Sluiten Vincent Riebeek (NL) Uchronia
Losgemaakt van tijd en plaats wordt dansen een middel voor bevrijding. Er zijn geen grenzen aan wat mogelijk is.
Language NP Language no problem O S C A R O S C A R Arno Schuitemaker (NL)
Sluiten Arno Schuitemaker (NL) O S C A R
Bevrijdende ervaring van het soort dat de toekomst van het theater zal bepalen.
Language NP Language no problem ELENIT ELENIT Euripides Laskaridis (GR) / OSMOSIS
Sluiten Euripides Laskaridis (GR) / OSMOSIS ELENIT
ELENIT is een universum waarin je compleet kunt verdwijnen. 'Totaal hypnotiserend. Dans, theater, performance, happening, installatie. Een werk buitencategorie en dus uniek' - To Tetarto Koudouni.