Marcela Levi & Lucía Russo (BRA/AR)
grrrRoUNd
grrrRoUNd
Voorstellingen
Het akkoord van de duivel: hoe instabiliteit de motor is van verandering.
Ze waren er in 2019 al bij, op het talentenpodium Julidans NEXT, met Iron Mouth: een helse, oneerbiedige dans op opzwepende Braziliaanse ritmes. "Een fenomenale fysieke prestatie, maar ook de ervaring van een bijzonder vuige feestavond, zonder dat je zelf ook maar één moment in beweging hoeft te komen.", schreef Theaterkrant.
Op 7 juli is er aansluitend aan de voorstelling een nagesprek met Marcela, Lucía en dansers onder leiding van Moos van den Broek.
Locatie Bellevue
Zaal Grote Zaal
Tijd 20:30
NL première
Katalysator van verandering
De Braziliaanse choreografe Marcela Levi en de Argentijnse Lucía Russo putten voor hun voorstellingen inspiratie uit hun roots. Ze laten zien hoe cultuur (en de muziek die daarbij hoort) ons lichaam en onze identiteit beïnvloedt. In Iron Mouth waren dat de opzwepende beats van de tecnobrega, muziek die teruggaat op de Caraïbische ritmes van feesten langs de traditionele Braziliaanse smokkelroutes. grrRoUNd draait om de dissonante tritonus uit de klassieke muziek.
grrRoUNd gaat over de waarde van instabiliteit. Dat is een thema waar Levi en Russo zich al hun hele artistieke leven mee bezig houden. Ze ontdekten dat het ook in de klassieke muziek zat, in de 'valse tonen' uit de westerse hedendaagse muziek. Niet toevallig hebben die hun verre wortels in de 14e eeuw, toen Europa werd gedecimeerd door de pestepidemieën.
-|-Instabiliteit kan negatief bekeken worden, maar is ook een katalysator van verandering. Levi en Russo raakten gefascineerd door de dissonante 'tritonus', een akkoord bestaande uit drie noten. Die klanken geven het idee van beweging, spanning, onbeantwoorde verlangens. De tritonus is populair in horrorfilms. In de Middeleeuwen was de tritonus verboden - het was 'het akkoord van de duivel'. De duivel veroorzaakt instabiliteit, twijfel en onzekerheid. Vanwaar voelen we ons dan zo aangetrokken tot de duistere kant? "So I ran to the devil", zong Nina Simone. Levi en Russo gaan achter haar aan.
In deze Julidanscoproductie zien we de danser terug die in Iron Mouth die waanzinnige fysieke prestatie leverde, Icaro Gaya. Hij staat op de speelvloer met vijf andere performers.
Credits
concept en regie Marcela Levi & Lucía Russo
uitvoering en co-creatie Alexei Henriques, Ícaro Gaya, Lucas Fonseca, Martim Gueller, Tamires Costa, Washington Silva
interlocutie Ana Kiffer, Felipe Ribeiro
assistentie Lucas Fonseca, Tamires Costa
lichtontwerp Laura Salerno
technische leiding Daniel Uryon
geluidsontwerp gehele team
kostuums Levi & Russo
geluidstechnisch adviseur Diogo Perdigão
productie Improvável Produções
coproductie Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater, PACT Zollverein, Julidans, Something Great
distributie Something Great
ondersteuning Centro Coreográfico da Cidade do Rio de Janeiro/Secretaria Municipal de Cultura, Consulado da Argentina no Rio de Janeiro, Espaço Cultural Sítio Canto da Sabiá, Instituto Villa-Lobos UNIRIO
sponsoring Fomento a todas as artes - Lei Aldir Blanc | Secretaria Municipal de Cultura de Rio de Janeiro
Wind, installatie
ontworpen door Lucía Russo
in samenwerking met Marcela Levi
technisch advies van Bruno Jacomino
ontwikkeld binnen het project A room of wonder (2013) van Gustavo Ciríaco
Marina & Ulay, installatie
ontworpen door Marcela Levi
een transcreatie van de actie Imponderabilia (1977) van Marina Abramovic en Ulay
Voor deze voorstelling heeft u geen Corona-toegangsbewijs nodig
Bij activiteiten en voorstellingen voor kleine groepen zonder Coronatoegangsbewijs moet de 1,5 meter afstand gerespecteerd worden. Voor de voorstellingen in Theater Bellevue, Melkweg Upstairs, Podium Mozaïek, Bijlmer Parktheater, Meervaart en Vondelpark Openlucht Theater heeft u geen Coronatoegangsbewijs nodig.