WhyNot x Julidans
OFF VENUE
OFF VENUE
Voorstellingen
OFF VENUE, een samenwerking van Juildans met performancefestival WhyNot, biedt een uitgelezen kans om Amsterdam op een nieuwe manier te ontdekken. Deze editie transformeren iconische Amsterdamse kerken – Vondelkerk, Jeruzalemkerk, Posthoornkerk en voormalig kerk locatie het Bilderdijkpark – tot podia voor avontuurlijke voorstellingen die de mysteries van het leven verkennen en het belang van samenkomen benadrukken.
Julidans Open Air
Locatie Route (met de fiets) door Amsterdam
Duur 180 minuten
Taal Language no problem
OFF VENUE brengt dans tot leven in relatie tot de stad
De kerken die het stadsbeeld van Amsterdam sieren, worden omgevormd tot podia voor de avontuurlijke dansmakers Katja Heitmann, Guilherme Miotto, María Del Mar Suárez (La Chachi) en Ropes Aligned & Isabel Cordeiro. Geïnspireerd door de eeuwenlange spirituele en sociale rol van kerken, zoeken ze naar antwoorden op grote levensvragen. Wat is de betekenis van het leven? Wat houdt het in om mens te zijn?
Choreograaf Katja Heitmann werkt samen met een groeiende groep bewegingsarchivarissen om bewegingen van mensen van allerlei leeftijden, plaatsen, lichamen en achtergronden te verzamelen. Met dit voortdurend evoluerende archief creëert ze kunstwerken zoals de performance-installatie MUSEUM, die wordt opgevoerd tegen het decor van de Vondelkerk.
In Mondo Perfetto, een muzikale voorstelling van Corpo Máquina Society in en om de Jeruzalemkerk, ontrafelt choreograaf Guilherme Miotto alle mogelijke intenties die diep in het lichaam verborgen zitten. Samen met danseres Julia Nielsen brengt hij het menselijk bestaan terug tot een aaneenschakeling van grenzeloze vibraties, als een roep tot eenheid met onszelf en de wereld om ons heen. Percussionist Pedro Paixão vertaalt de tijdloze kerkorgelcomposities van Bach naar marimba, waarmee hij een brug slaat tussen traditie en innovatie.
-|- De hoge toren van de Posthoornkerk is het podium voor de adembenemende touwendans Unfolding Multitudes, waarin lichamen als elementaire deeltjes door de lucht zweven. Dit unieke schouwspel is een gezamenlijke creatie van beeldend kunstenaar Isabel Cordeiro, het verticale danscollectief Ropes Aligned, en geluidskunstenaar Gemma Luz Bosch. Beeldende kunst, luchtacrobatiek en een indrukwekkende geluidsscore komen samen om de zwaartekracht uit te dagen.
In het Bilderdijkpark, waar de kerk De Liefde stond die in 1912 gesloopt is, zitten twee vrouwen zonnebloempitten te eten. Ze delen een gemeenschappelijke ruimte, een gesprek, de intimiteit van de stilte. De cante (zang) en baile (dans) barsten plotseling los en transformeren het alledaagse tafereel in een magisch intiem spektakel. In deze voorstelling, TARANTO ALEATORIO, beginnen de Spaanse choreografe en danseres María del Mar Suárez (La Chachi) en zangeres Lola Dolores aan hun persoonlijke kijk op de rauwheid van deze palo (vorm) van flamenco.
OFF VENUE is een route langs verschillende locaties met verschillende voorstellingen. We raden je aan de route per fiets af te leggen, zodat je op tijd bij de voorstellingen bent.
Voor meer achtergronden over de artiesten, onze inspiratiebronnen en de bijzondere locaties, kijk op offvenue.nl.
TOURS
Tour A - startlocatie: Posthoornkerk
Ropes Aligned & Isabel Codeiro > María del Mar Suárez (La Chachi) > Corpo Máquina Society
Tour B - startlocatie: Vondelkerk
Katja Heitmann > Corpo Máquina Society > Ropes Aligned & Isabel Codeiro
Tour C - startlocatie: Jeruzalemkerk
Corpo Máquina Society > María del Mar Suárez (La Chachi) > Katja Heitmann
Tour D - startlocatie: Posthoornkerk
Ropes Aligned & Isabel Codeiro > Katja Heitmann > María del Mar Suárez (La Chachi)
Katja Heitmann x Vondelkerk
Motus Mori Museum
Duik in de essentie van menselijke beweging met het Motus Mori Instituut van choreograaf Katja Heitmann. Sinds 2019 streeft Heitmann ernaar menselijke beweging te archiveren voordat het verdwijnt. Samen met een groeiende groep bewegingsarchivarissen verzamelt ze bewegingen van mensen van alle leeftijden, plaatsen, lichamen en achtergronden. Op basis van dit steeds veranderende archief creëert ze kunstwerken, zoals de performance-installatie MUSEUM, die plaatsvindt tegen het betoverende decor van de Vondelkerk.
Motus Mori is meer dan alleen een archief; het is een levend eerbetoon aan de schoonheid en complexiteit van het lichaam en menselijke beweging. Heitmann’s visie daagt de conventionele voorstelling van de mensheid als kwantificeerbare data uit, met als doel de ongrijpbare kern van de mensheid te behouden. In haar zoektocht om een archief van beweging te creëren, streeft ze ernaar de beperkingen van meetbaarheid en controle te overstijgen, en nodigt ze ons uit om de diepten van onze menselijkheid te verkennen via de taal van beweging. Wat beweegt de mensheid? En wat beweegt jou?
Corpus Máquina Society x Jeruzalemkerk
Mondo Perfetto
Stap binnen in het rijk van Mondo Perfetto, een meeslepende voorstelling van Corpo Máquina Society die in augustus in première gaat op Festival Boulevard. In deze unieke preview zal artistiek directeur Guilherme Miotto na 11 jaar weer zelf op het podium dansen, naast danseres Julia Nielsen en de Portugese klassieke percussionist Pedro Paixão.
In een open en gedeelde ruimte probeert Guilherme met deze voorstelling diep in het lichaam verborgen intenties te ontrafelen. Waarom? Om het wát met het wáár te verbinden. Hoe? Miotto's innovatieve aanpak benadert alle aspecten van zijn werk - aanwezigheid, gedachten, verbeelding, dans, muziek - als vibraties. Trillingen die ingezet kunnen worden om de scherpe randen te vervagen van de grenzen waarmee we onszelf in ons hoofd scheiden van elkaar en van de dingen om ons heen. Het wordt een oproep tot eenheid binnen een door onszelf veroorzaakte, verstrooide werkelijkheid.
Gedurende de voorstelling vertaald percussionist Pedro Bach's tijdloze sonates naar de resonante tonen van de houten Afrikaanse marimba, waarmee hij de kloof tussen traditie en innovatie overbrugt.
Ropes Aligned & Isabel Cordeiro x Posthoornkerk
Unfolding Multitude
Wat is die pulserende en zoemende massa daarboven, hoog daarboven in de kerk? Een struik, een zee-egel, een zwerm bijen? Het is een veelvoud, een schare, een zwevende verstrengeling van lichamen en touwen. Ze houden elkaar vast en verknopen ledematen, handen, oksels, tenen en polsen. Zachtjes worstelend zoeken ze steun en geven ze rust.
Deeltjes staan in verbinding met andere deeltjes, lichamen zijn verstrengeld met andere lichamen en planeten dansen in harmonie met andere planeten. De zwaartekracht geeft ons houvast en houdt alles tegelijkertijd in beweging, om zo leven te blazen in onze cosmos.
Unfolding Multitude is een co-creatie van beeldend kunstenaar Isabel Cordeiro, verticaal danscollectief Ropes Aligned en geluidskunstenaar Gemma Luz Bosch waarin beeldende kunst, luchtdans en keramische klanken samenkomen en de zwaartekracht wordt getart.
María del Mar Suárez (La Chachi) x Bilderdijkpark
TARANTO ALEATORIO
In het Bilderdijkpark, waar de kerk De Liefde stond die in 1912 gesloopt is, zitten twee vrouwen zonnebloempitten te eten. Ze delen een gemeenschappelijke ruimte, een gesprek, de intimiteit van de stilte. Deze locatie, ooit een heilige plek waar de doden per boot langs werden gebracht om hun laatste rustplaats te krijgen, dient nu als setting voor een hedendaags ritueel geïnspireerd door de Taranto, een vorm van flamenco die het lichaam diep verbindt met het ritme en de muziek van deze oude kunstvorm. De cante (zang) en baile (dans) barsten plotseling los en transformeren het alledaagse tafereel in een magisch intiem spektakel.
Een Taranto is een palo (vorm) van flamenco, oorspronkelijk afkomstig uit het mijngebied van Almería. Het is een primitief lied, eenvoudig, droog, zonder gitaar, geboren uit de behoefte om zelfstandig te zingen. In TARANTO ALEATORIO(Willekeurige Taranto) beginnen choreografe en danseres María del Mar Suárez/LaChachi en zangeres Lola Dolores aan hun persoonlijke kijk op de rauwe rauwheid van deze palo. Door een willekeurige aanpak te hanteren, omarmen de danser en zanger oneerbiedige gebaren en ontstaat er humor.