Julidans NL: Thirteen Images from the Dark Land & We Are Nowhere Else But Here (Double Bill)

Julidans
Julidans NL: Thirteen Images from the Dark Land & We Are Nowhere Else But Here (Double Bill)
Genre:
Dans
Serie en/of festival:
Julidans NL / Julidans
Uitvoerenden:
Krisztina de Châtel / SALLY Dansgezelschap Maastricht / Ensemble 88 (HU/NL) & Stephen Shropshire / Korzo Producties (VS/NL)

Krisztina de Châtel maakte voorstellingen met paarden, brandweermannen en vuilnismannen, maar staat vooral bekend om haar minimalistische dans vol wiskundige patronen. Met zo'n 70 choreografieën en twee dansfilms op haar naam, mag ze met recht de grande dame van de minimalistische dans genoemd.

MEER INFORMATIE

Thirteen Images From The Dark Land is een van haar zeldzame mannenduetten. De Châtel creëerde dit werk op een compositie van de Amerikaanse avant-garde componist George Crumb – in 2017 nog speciale gast van het Holland Festival. De Châtel volgt de muziek om in dertien beelden de reis van de ziel in het menselijk lichaam te verbeelden. Net zoals de muziek zijn haar dansers soms duivels, agressief en macaber en dan weer subtiel en teder. “Het krast, schuurt en piept tijdens het dansconcert Thirteen Images From The Dark Land. Alsof opvliegende insecten kond doen van een storm in aantocht”, schreef de Volkskrant (★★★★).

We Are Nowhere Else But Here was de verrassing van Cadance 2017. “Ineens is daar het pareltje”, schreef NRC (★★★★) over de voorstelling van Stephen Shropshire, die jarenlang Noord Nederlandse Dans leidde en bekend staat om zijn atletische, krachtige choreografieën. Dit was een nieuw hoogtepunt in zijn oeuvre. Theaterkrant (★★★★): “In We Are Nowhere Else But Here wordt een meerduidige werkelijkheid opgeroepen en dat maakt het net zo’n intrigerende als indringende voorstelling.” De Volkskrant (★★★★★): “Shropshire heeft zichzelf overtroffen.”

We Are Nowhere Else But Here gaat over samenleven, elkaar accepteren in al onze verschillen en verder kijken dan  generalisaties en eerste indrukken. Twee dansers verkennen hun relatie tot elkaar in allerlei situaties, op muziek van Beethoven en Schubert. De Volkskrant: “Allerlei emoties passeren de revue, de bewegingstaal is rijk. Dit is een juweeltje, alert gedanst en geacteerd.”