#minaret

Julidans
#minaret
Genre:
Dans
Serie en/of festival:
Hoofdprogramma / Julidans
Uitvoerenden:
Omar Rajeh / Maqamat Dance Theatre (LB)

‘Omar Rajeh is de bekendste choreograaf uit de Arabische wereld. In #minaret combineert hij een krachtige bewegingstaal met een politieke boodschap’, schreef een Duitse recensente. #minaret is een krachtige aanklacht tegen oorlogsgeweld, met dans, live video, Syrische muziek en een onheilspellende drone.


MEER INFORMATIE

Vanuit Beiroet, waar hij zijn gezelschap Maqamat en een festival voor hedendaagse dans leidt, gebruikt Rajeh dans om iets te zeggen over de toestand van de wereld. Niet dat de dans ondergeschikt is aan de boodschap; bij de Libanese choreograaf gaan artistiek meesterschap en politiek engagement hand in hand. Volgens het magazine DANSER is Rajehs dans in het hedendaagse Libanon ‘een kracht om rekening mee te houden’.

Zijn voorstellingen worden dan ook op de grote internationale dansfestivals in heel Europa getoond. Zoals Beytna (eerder te zien op Julidans 2017 en in Internationaal Theater Amsterdam in 2018), waarin Rajehs moeder een maaltijd bereidde voor zes internationale choreografen én het publiek. Een bijzonder voorbeeld van de kracht van interculturele ontmoeting op het podium.

De titel van Rajehs nieuwe voorstelling #minaret verwijst naar de Grote Moskee in het Syrische Aleppo, die bijna 1000 jaar over de stad waakte. De ziel van de stad, een stenen getuige van het culturele, sociale en religieuze leven door de eeuwen heen. Nu ligt de moskee, en de stad, in puin.

#minaret is een daad van verzet tegen de vernietiging van een van de oudste en mooiste steden van de wereld. En tegen oorlogsgeweld in het algemeen. Het is ook een protest tegen onze afstomping voor de beelden van vernietiging die ons via verschillende media non-stop bereiken. Onontkoombaar is in #minaret de drone die over de dansers vliegt en de voorstelling filmt. ‘Een van afstand bestuurde, storende, achtervolgende aanwezigheid. Ze valt uit de hemel, maar is in mensenhanden. Een onheil van de nieuwe oorlogsgoden.’ (Dresdner Nachrichten).